2012年2月23日星期四

习近平的粉,外加废话一堆

Bei ju(tragedi). Setelah banyak terdedah kepada liputan media massa Barat, akhirnya saya telah menjadi fans Xi JinPing. Uncle Sam memang suka pada bakal presiden ini kerana beliau telahpun mengemukakan beberapa pendirian yang menepati citarasa mereka. Beliau juga menunjukkan ciri-ciri yang istimewa( pada hakikatnya istilah 'istimewa' hanya kerana pemimpin China sebelum ini tidak bersifat sebegitu=.=).Sebenarnya orang Taiwan tidak mempunyai apa-apa allies di dunia ini dan Chiang Kai Shek yang terlalu idealistik telah very salah. U.S. membantu mereka sekadar untuk kebaikan diri. Buktinya, apabila bakal pemimpin China memberi penekanan kepada polisi negara bahawa Taiwan tidak boleh mendapatkan kemerdekaan, U.S. amat menyokong polisi ini( to be frank, dalam hal politik dan diplomasi tidak wujudnya kawan sejati). Walau bagaimanapun, kedua-dua negara ini tetap mempunyai perselisihan pendapat dalam isu seperti hak asasi rakyat dan masalah kadar tukaran Renminbi.
虽然我对习近平的了解不是很深入,但是他在文革时期的刻苦与亲民形象让我由衷地倾佩。我宁愿花时间去研究他,都不屑去看“拖车姐”以及人们对她的轰炸。始终不明白她说的州政府的盈利与拖车之间有什么关系。除非娘子的意思是,槟城州政府穷到必须天天抓违法的人来以罚款维生。
我说过N次了,大马的政治就是肤浅,没深度。连交锋都没有智慧的火花,久了让人神经麻痹,这样的社会不可能有进步。政客们提升自己的方法是踩扁别人,而不是实质上的做出成绩(当然也有例外,如槟城州政府)。这样踩人以显自身尊贵,下场最终是素质不断下滑。
政客在乎的是下一次大选,政治家在乎的是下一代。(吴祥辉说的)
希望习近平先生,在此次不具实际讨论作用仅为宣传作用的访美旅程后,除了加强国外对他的信心,也能获得党中央的支持。毕竟,他是elitist派别。

最近无比的惆怅。其实自升高二后,就有日渐颓靡的现象。确实很用功,最近有很多大突破,包括第一次静静坐下来读书一小时。在强悍的外表下,是很多的不稳定感。只能拼命抓住救命的稻草。
就像辅导老师介绍的日剧《野猪大改造》,我觉得主角桐谷修二简直就是我的翻版。老师说,要懂得付出真心和真性情,无奈这是我做不到的。我可以给你诚意,但我的真心,我也弄丢不知去哪儿了。我像修二,自傲、孤独、虚假。
我好希望我能有男配角草野彰这样的朋友。草野让我深深喜爱的另外一个原因是他很帅。(山下智久哈哈哈)有时候,还原成最白痴的样子,也是获得最原始快乐的捷径。所以有时候会看看陈柏霖、金城武、TOP~
做回自己,这个简单的道理。我有在实践,不过很抱歉的说,最真实的我,就是那个开始会为明年担心、为未来操心,而且有很大野心的人类。我不愿过多地附和他人,因为去年一路下来我已经迷失了自我。我开始遵循原则,就如我的偶像加藤嘉一那样。
原本以为,眺望走廊外的天空或窗户外的老城街景,才是最寂寞的表现。其实不然。有时,一天下来很努力地充实自己,过程更加的寂寞。无处宣泄,只好等待落幕行礼。

没有评论:

发表评论