2012年2月18日星期六

Ini memang kali pertama

Demi menyelamatkan tahap bahasa saya yg obviously telah banyak merosot, saya membuat satu keputusan yg mengejutkan sendiri juga, iaitu menulis blog dgn bahasa Melayu. Saya mmg bukan org yg tak suka BM jadi menulis menggunakan apa-apa bahasa bukan masalah kepada saya.
Malah, satu kebaikan menggarap dlm BM ialah mewujudkan sebuah dinding api (direct translation==) yg sangat utuh. Untuk mereka yg tdk fasih BM, pos ini bagaikan huruf asing. Jika mmg bertekad utk membaca blog saya, tdk apalah menggunakan sistem penterjemahan. Saya rasa tiada org akan membazirkan tenaga mereka demi membaca satu pos dlm BM. Saya bukan nak mengumumkan mesej CIA yg dirahsiakan pun.
Tiada tekanan walaupun peperiksaan menjelang. Biarlah soalan tu dtg, saya telah menjadi kaku. Belajar itu bukan sekadar utk menghadapi ujian kan?
Ayat BM surprisingly longer drp bahasa lain.
Hari ini telah mendapat RM 100 yg atuk kerajaan bagi. Atuk mmg macam ini, setiap kali menjelang musim perayaan barulah nampak paket hijau yg dikeluarkan olehnya. Tak apalah, itu amanah kitaorang utk menanggung kehidupan orang tua kan? Jgnlah mengira banyak dgn orang tua, marcapada kadar inflasi amat menjadikan rakyat terkilan, tapi generasi tua kena kita menjaga juga. Tak kiralah dia tu bukan parent baik ke apa, kesah sajalah bahawa nasib kau malang. Ekonomi tak 'heng', tetapi hidup mesti diteruskan.

没有评论:

发表评论